Dari 29 Tahun Aku!.

Selamat Ulang Tahun Buat Diri Sendiri


Assalamualaikum semua.

Allah memang sangat baik, masih bagi aku kesempatan merasakan nikmatnya menghirup segarnya udara hari ni & bagi aku kesempatan untuk memperbaiki diri & masih bagi aku nikmat kesihatan hingga ke hari ini.

Selamat Ulang Tahun Buat Diri Sendiri

Semalam 7hb September 2019, hari ulangtahun aku yang ke 29. Semalam hari bermakna buat aku, hari dimana aku dilahirkan. 29 tahun yang lalu ketika pertama kalinya aku melihat dunia. Tak terasa dah sampai usia aku dalam kedewasaan.

Sekarang aku makin dewasa, & aku masih mencuba mengais & menerjang hidup. Aku masih belajar untuk selalu merasa & mengucap syukur  atas berkat & kurniaan Allah.

Semalam bertambah usia  aku dalam hitungan aku & berkurang pula usia aku dalam hitungan Allah. Tak terasa, hari demi hari terus berganti. Minggu ke minggu terasa singkat sekali. Bulan pun kian berganti bulan, tahun berganti tahun. Allah, singkat sekali rasanya 29 tahun.

Terima kasih  Allah, sudah menambah umur aku satu tahun lagi. Entah berapa umur lagi yang nanti KAU berikan pada hambaMu ini. Tapi aku mohon KAU berikan kesempatan untuk aku membuat yang terbaik dalam menjalani episod kehidupan ini.

Terima kasih  Allah, untuk setahun yang luar biasa yang KAU berikan padaku. Terima kasih untuk jalan yang KAU lapangkan & segala kemudahan yang KAU berikan. Terima kasih jugak untuk pelajaran yang KAU berikan, bahawa semua akan indah pada waktunya. KAU bukakan mata aku, bahawa walaupun sering aku rasa pahit & perih, rancanganmu selalu yang terbaik & indah.

Setahun ni aku banyak belajar tentang hidup. Belajar bahawa semua yang ada di dunia ni hanya milikMu semata. Semuanya boleh KAU ambil bila masa saja & KAU gantikan dengan kehendakMu. Ya Allah, ajarkan lah aku agar tak meminta kembali apa yang hilang, tapi ajarkan pada aku untuk percaya bahawa apa yang KAU berikan adalah yang terbaik. Aku pasrahkan setiap tarikan nafasku & setiap langkahku hanya padaMu kini & selamanya.

Di hari ulang tahun aku ini, aku ingin mengirim doa untuk arwah Ibuku & juga keluargaku yang sangat aku sayangi.

Ya Allah, KAU ampunkan lah dosa Ibuku. Terangi & lapangkan lah kuburnya. Permudahkan urusannya. Limpahkan lah rahmatMu ke atas rohnya Ya Allah. Tempatkan lah dia di kalangan para solehah. Haramkan wajah Ibuku dari azab api nerakaMu. Kurangkan lah siksa kuburnya Ya Allah. Kasihani lah Ibuku Ya Allah. Berikan lah syurga tanpa hisab buatnya.


Ya Allah, berikan kesejahteraan, perlindungan & cintamu buat keluargaku. Panjangkan lah usia mereka agar mereka dapat memberi manfaat pada yang lain. Jadikan lah mereka termasuk dalam hambaMu yang sentiasa bersyukur terhadap rezeki & anugerah yang KAU berikan. Aamiin Ya Rabb...

29 tahun lalu, semalam 7hb September lahir aku seorang biasa dari seorang ibu yang luar biasa. 29 tahun sudah aku berada di dunia ni, namun belum puas berbuat apa-apa untuk membuat semua orang tersayang bangga dengan kehadiran aku di dunia ni. 29 tahun jugak sebenarnya terlalu lama untuk aku tak menghasilkan apa-apa. 29 tahun tu terlalu lama untuk dihabiskan begitu saja, namun 29 tahun terlalu sebentar jika dihabiskan bersama orang-orang tersayang.

Aku lahir & membesar dalam keluraga yang biasa. Hidup macam biasa seperti orang lain. Tapi aku hidup diantara orang yang sangat luar biasa. Keluarga yang luar biasa, teman yang luar biasa & orang sekeliling yang luar biasa. Depa semua bagi ilmu yang terbaik buat aku. Kalau aku diberikan kesempatan untuk memilih hidup sekali lagi, aku akan tetap meminta hidup macam ni. Cuma aku minta supaya dimurahkan & dicukupkan rezeki selalu.

Ya Allah, jadikan lah sisa hidupku sebagai kebahagiaan, menjadi pemenang dalam kehidupanku. Akan aku bangkitkan semangat dalam jiwaku untuk menjadi yang terbaik buat keluargaku & orang yang aku cintai & mencintaiku. Semoga aku bisa memanfaatkan sisa umurku sebaik mungkin dengan kebaikan dalam pelbagai bentuk. Ya Allah, dengan penuh rendah hati aku memohon, berkati lah setiap langkah perjalanan hidupku. Aamiin Ya Rabb...

No comments