Travel Ke 6 Tempat Menarik Di Belgium Eropah!.

Tempat Yang Wajib Dilawati Bila Ke Belgium, Eropah.

Assalamualaikum semua.

Allah, terasa lama tak menulis di sini, tapi aku gagahkan jugak jari-jemari ni, hihi. Aku buang semua rasa malas ni ke tepi demi nak kembali manfaatkan blog yang aku ada ni untuk berkongsi segala macam benda dengan hangpa. InshaaAllah.

Sebenarnya aku ada jugak berangan-angan nak bercuti ke luar negara, hihi. Alah, angan-angan tak perlukan bayaran kan hangpa. Mana taw satu hari boleh jadi kenyataan. Kita hanya mampu merancang ja, semuanya atas izin Allah. Aamiin.

Nak dijadikan cerita, kebetulan hari ni, aku ada terbaca tentang tempat-tempat menarik di Belgium, Eropah yang boleh kita kunjungi. Aku terasa nak kongsikan di sini dengan hangpa. Boleh aku dan hangpa jadikan rujukan kelak.

Belgium, Eropah.


Tempat Yang Wajib Dilawati Bila Ke Belgium, Eropah.

Untuk pengetahuan hangpa, Belgium adalah salah satu negara yang terletak di Eropah Barat dan sekaligus menjadikan Brussels sebagai ibu negaranya. Dengan keunikan bandar yang mempunyai gambaran seperti abad pertengahan ni, ia membuatkan negara ni dikunjungi oleh pelbagai pelancong dari luar negara yang tak putus-putus. Kekayaan dari segi sejarah dan senibina yang ada di negara ni telah menjadikan ia sebagai salah satu negara yang terkenal dikalangan kaki-kaki travel dari seluruh dunia. Negara ni jugak adalah satu entity yang amat penting di dalam sejarah di mana ianya menjadi lokasi bagi Perang Dunia Pertama.

Ha, tu lah serba sedikit sejarah mengenai Belgium. Hangpa ada tak rasa teringin nak ke Belgium?. Aku rasa bagi siapa yang ada bajet nak pergi melancong tu, hangpa kena p!. Sebab sekarang ni banyak taw airline yang tengah buat promo dan rugi kalau hangpa tak grab peluang ni weh!. Untung-untung hangpa book sekarang, perginya tahun depan. Sempat lagi nak saving kan!. Nak senang hangpa boleh guna Traveloka untuk membuat perbandingan bagi harga flight ticket. Tapi aku suggest Emirates Airlines Flight sebagai airlines yang hangpa boleh dapatkan untuk ke Belgium. Selain destinasi terbaik di Eropah, hangpa jugak boleh dapatkan cheap flights to Bali sebagai pilihan destinasi untuk bercuti di bahagian Asia. Ok, complete dah tips cuti untuk dua benua, gitchu!.

In case hangpa memang nak ke Belgium, aku nak share beberapa lokasi menarik yang menjadi tumpuan pengunjung dekat Belgium ni hasil dari pembacaan aku tadi. So that, hangpa boleh take note mana yang menjadi pilihan hati hangpa tu ok?. Meh baca dekat bawah ni.

Grand Palace, Brussels.


Tempat Yang Wajib Dilawati Bila Ke Belgium, Eropah.

Satu kawasan yang menggambarkan seni bina bangunan yang unik daripada abad ke-14 sehingga abad ke-17. Ia merupakan salah satu seni bina yang dikagumi bagi rakyat-rakyat di Belgium dan sekaligus diangkat sebagai tapak warisan dunia (UNESCO). Dengan keluasan 68x110 meter, di sekitarnya terdapat bangunan-bangunan tinggi dan disini jugak terletaknya Muzium Bandar Raya Brussel. Hangpa boleh datang sini dan bergambar sepuas-puasnya dengan berlatarbelakangkan bangunan-bangunan unik ni.

Atomium


Tempat Yang Wajib Dilawati Bila Ke Belgium, Eropah.

Ia merupakan salah satu monument yang sangat unik yang telah dibina pada tahun 1958. Dengan ketinggiannya yang mencecah 355 kaki, ia dibentuk secara bulatan-bulatan kecil yang disambungkan seperti bulatan atom. Monumen unik ni sering dijadikan kawasan untuk bergambar bagi pelancong-pelancong yang datang.

Bruges

Tempat Yang Wajib Dilawati Bila Ke Belgium, Eropah.

Bruges merupakan salah satu bandar yang mempunyai ciri-ciri bangunan daripada abad pertengahan. Di bandar Bruges ni jugak terdapatnya terusan yang dinamakan sebagai 'Venice of The North'. Di bandar Bruges ni hangpa boleh tengok istana-istana dan ciri-ciri rumah yang berkonsepkan sejarah Viking pada satu ketika dahulu. Banyak aktiviti yang hangpa boleh buat dekat sini antaranya berbasikal di sekeliling bandar, naik perahu untuk meneroka terusan di bandar Bruges ni, dan boleh menikmati coklat panas di kafe-kafe yang ada dekat sini.

The Battlefield of Flanders


Tempat Yang Wajib Dilawati Bila Ke Belgium, Eropah.

Kalau hangpa nak taw, ni adalah salah satu lokasi yang menjadi tumpuan pelancong di mana ia merupakan tempat peperangan semasa Perang Dunia Pertama. Kalau hangpa dah sampai dekat sini, hangpa dapat tengok lagi setting defense masa depa berperang satu ketika dulu. Ada parit-parit kecil tempat depa untuk berjalan dan menyorok. Banyak jugak kawasan tanah perkuburan dekat sini ianya bertujuan bagi memperingati pejuang-pejuang depa yang dah mati.

Menneken Pis


Tempat Yang Wajib Dilawati Bila Ke Belgium, Eropah.

Ha, yang ni yang best aku nak cerita ni. Dekat Belgium ni terkenal dengan satu patung kecil yang diperbuat daripada batu dan namanya ialah Menneken Pis. Di mana ia membawa maksud 'Budak Kecil Kencing'. So, apa yang menariknya pasal patung ni?. Padahal  patung budak kecil lelaki tu tengah kencing berdir, hihi. Antara cerita yang paling popular dekat sini ialah, "Masa peperangan yang berlaku pada abad ke-14 dulu, ada tentera asing yang cuba menyerang Brussel dengan meletupkan tembok kota ni dengan bom. Nak dijadikan cerita, budak tu mengintip perbualan depa dan terdengar rancangan jahat depa. Lalu budak tu telah membuang air kecil di fius bom tersebut dan menggagalkan plan depa untuk meletupkan tembok kota tersebut". Macam tu lah ceritanya. So, dekat sini di mana-mana kedai yang ada hangpa mesti jumpa dengan patung Menneken Pis ni.

Mini Europe


Tempat Yang Wajib Dilawati Bila Ke Belgium, Eropah.

Mini Europe ni terletak bersebelahan ja dengan Atomium dan kalau hangpa nak masuk, lebih baik beli tiket online sebab lebih murah. Apa yang ada dekat dalam Mini Europe ni ialah terdapatnya replika-replika atau seni bina bagi negara-negara di Eropah. Setiap replika tu jugak merupakan ikon bagi negara-negara tersebut. Antaranya Eiffel Tower sebagai ikon negara Perancis dan Kota Paris, Jam Besar sebagai ikon bagi Kota London, Windmill sebagai ikon kepada Belanda dan banyak lagi. Even Grand Palace pun ada jugak. Kalau hangpa ke sini, hangpa akan kagum sangat sebab bangunan yang besar di kecilkan dan sangat details.

Ok gais, ni lah dia lokasi-lokasi menarik yang hangpa boleh terjah dekat Belgium nanti yang dapat aku kongsikan. By the way, dekat Belgium ni terkenal dengan coklat taw. Katanya, hot chocolate dia popular dekat sini. Tapi hangpa kena hati-hati jugak, sebab tak semua coklat dekat sini halal. Sebelum nak beli atau order tu, hangpa tanya dulu yang jual tu beragama Islam atau pun tak. Jangan tanya halal ka tak, sebab tak semua faham. So, tanya Islam atau tak, lepas tu baru tanya coklat mana yang halal atau pun tak. Tu lah tambahan tips untuk hangpa.

Ok, sampai sini dulu taw. Selamat Bercuti bagi yang dah plan nak bercuti tu. Semoga bermanfaat entry ni untuk hangpa.



No comments