Siapa Tahu Apa Itu OCD?

OBESESIVE COMPULSIVE DISORDER (OCD)

Penyakit OCD yang meletihkan

Assalamualaikum, hai semua!.

Ha, hangpa taw tak apa benda tu OCD?. Rasanya ada yang dah taw kan OCD ni adalah satu penyakit. Penyakit yang boleh menganggu kehidupan kita kalau kita tak cuba kawal dari mula. Bukan apa, penyakit ni kalau di layan memang makin menjadi-jadi!. Penyakit OCD ni memang meletihkan taw, orang yang mengalami ja yang taw macam mana rasanya, hihi.

Sebelum aku sembang lebih lanjut pasal penyakit OCD ni dengan hangpa, aku nak bagi taw dulu pada hangpa yang mana belum taw apa makna OCD ni. OCD ni ialah Obesesive Compulsive Disorder atau dengan kata lain ialah ketidakcelaruan perasaan yang memerangkap fikiran & perangai pesakit dalam kitaran yang tak berakhir. Ha, gitu!!!. Agak-agak hangpa faham tak?. Aku nak terangkan pada hangpa dengan secara terperinci pun aku tak taw. Aku google ja tu makna dia.

Atau pun untuk hangpa lebih mudah faham pesakit OCD ni suka pada kesempurnaan & suka buat sesuatu perkara tu secara berulang-ulang. Kalau tak buat macam tu pesakit akan rasa resah & stress. Tu yang aku kata tadi, OCD ni meletihkan. Mana lah tak letih kalau dah duk buat benda yang sama ja berulang kali kan. Selagi rasa tak sempurna, selagi tu lah duk buat benda yang sama, alahai.

Aku sebenarnya kan duk berasa jugak macam aku ada tergolong sebagai salah sorang pengidap OCD  ni taw. Sebab tu aku macam boleh faham perasaan orang beoenyakit OCD ni.

Cuma kita kena usaha untuk kawal perasaan kita tu supaya takda lah bawa kemudaratan pada diri kita nanti. Cuba lah sedapkan hati kita dengan ingat yang semua dekat dunia ni tak sempurna kecuali Allah. Bila dah terdetik dalam hati macam tu, insyaAllah rasa relaks sikit taw nanti. Takda lah rasa stress sangat. Nanti bila kita dah stress, tu yang macam-macam penyakit datang.

Selain tu, kita kena banyak-banyak dekatkan diri pada Allah. Aku ada terbaca perkongsian dari seseorang  tentang penyakit ni, nanti aku cuba kongsikan ya cara-cara kita nak kurangkan atau sembuhkan OCD ni. Pada yang ada sakit OCD ni jangan rasa down atau malu ya. Kita pun bukan minta nak ada sakit macam ni. Banyak-banyakan istifar & dekatkan diri dengan Allah. Kuatkan hati, insyaAllah akan berkurangan & mana taw boleh terus sembuh sepenuhnya. Aamiin ya rabb.

4 comments

  1. Kesian yang ada OCD ni tau.perasaan was was dia terlalu sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. letih taw kak, aina pun salah sorang jugak ni.

      Delete
  2. Agaknya penyakit OCD nie penyakit keturunan kut ya Acik.. hahaha! Mampuih letih nak melayan tau dak, rasa nak teriak kadang tu.. huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?, stress.budak kecik zahra tu pun nak jadi dah tu.

      Delete