Produk HALAL Taiwan Kini Di Malaysia!.

Bubble Tea Taiwan & Produk HALAL Kini Di Malaysia

Assalamualaikum semua.

Taiwan Expo Tahun 2019

Sabtu lepas, aku berkesempatan ke Expo Taiwan 2019 di SPICE Penang. Bila aku masuk ja ke Taiwan Halal & Bubble Tea Products Sharing Event ni, baru lah aku taw yang Bubble Tea tu berasal dari Taiwan rupanya. Sebelum ni taw minum ja, tapi tak taw asal usulnya dari mana, hihi. Lepas tu baru lah aku taw jugak yang rupanya terdapat banyak produk kecantikan, kesihatan & makanan yang bersertifikat HALAL & berkualiti tinggi dari Taiwan ni. So, secara tak lansung dapat lah meningkatkan lagi kerjasama industri HALAL antara Taiwan & Malaysia kan!.

Selain tu, untuk pengetahuan hangpa, Taiwan mempunyai lebih dari 1000 pengilang & kedai makan yang dah pun disahkan HALAL. Sebab tu lah, Taiwan menjadi negara ke 3 terbaik untuk pelancong Muslim di bawah kategori non OIC (Organization of Islamic Cooperation)  oleh Global Muslim Travel Index. Industri HALAL di sana berkembang dengan begitu pesat & ada yang stand hampir berpuluh tahun. Sebab tu lah, Pusat Halal Taiwan telah bekerjasama dengan Hypermarket pilihan rakyat Malaysia iaitu MYDIN dalam memperkenalkan beratus produk halal Taiwan dalam teknik pemasaran depa di Malaysia.

Taiwan Expo Tahun 2019

Taiwan Expo Tahun 2019

Taiwan Expo 2019 yang berlansung pada 5 & 6 Julai 2019 di Setia Spice Convention Centre Penang ni menampilkan banyak produk HALAL dari Taiwan. Produk HALAL dari Taiwan ni, kalau hangpa nak taw, ianya telah diiktiraf oleh pasaran antarabangsa kerana pengeluarannya yang berkualiti tinggi & pembungkusannya yang menarik. Expo ni jugak memperkenalkan pelbagai makanan & minuman halal, produk kecantikan halal & produk pertanian yang halal.

Pameran utama di Taiwan Halal & Bubble Tea Pavilion ni memperkenalkan 5 produk halal & pembuat bubble tea paling terkenal, berjaya & berusia lebih berpuluh tahun dalam industri makanan & minuman di Taiwan. 5 produk yang di highlight kan ialah,

Sant'e Premium Silver Essence Oleh Yilan Anyong LOHAS


Sant'e Premium Silver Essence Oleh Yilan Anyong LOHAS

Yilan Anyong LOHAS mengeluarkan minuman essence yang berasal dari ikan Barramundi. Ianya bebas lemak & bebas kolestrol tanpa tambahan bahan kimia tiruan atau pun pengawet. Ia dibungkus dalam bentuk mudah dicerna. Ia boleh mempercepatkan pemulihan luka, meningkatkan pemulihan parut, serta meningkatkan imuniti badan terhadap penyakit selepas kehamilan & penyakit. Katanya  produk ni baik untuk kulit.

3.15pm Milk Tea Series Oleh Shin Chen Foods


3.15pm Milk Tea Series Oleh Shin Chen Foods

Shin Chen Foods adalah pengeluar milk tea yang pertama dalam satu sachet. Nama pun milk tea kan, so dalam sachet tu dah ada teh, susu & gula. Macam sachet minuman yang jual dekat pasaraya tu lah. Nama produk ni pun agak unik kan hangpa sebab menggunakan masa iaitu 3.15pm. Rupanya, di taiwan pada pukul 3.15pm adalah masa minum petang bagi masyarakat Taiwan. Rasa 3.15pm Milk tea ni not bad lah hangpa. Hangpa boleh cuba cari di MYDIN.

Coconut Paste Oleh FuFann Enterprise


Coconut Paste Oleh FuFann Enterprise

Mesti hangpa ingat Coconut Paste ni macam kaya yang makan dengan roti tu kan?. Tapi sebenarnya Coconut Paste ni lain sikit dari kaya. Katanya Coconut Paste ni lebih sedap dari kaya. Hari tu aku tak sempat nak rasa, tengok lah nanti aku nak try cari dekat MYDIN.

Bubble Tea Raw Material Oleh Kuojer Enterprise


Bubble Tea Raw Material Oleh Kuojer Enterprise


Bubble Tea Raw Material Oleh Kuojer Enterprise

Kuojer Enterprise dah bertapak dari tahun 1976 lagi & dah ada selama 20 tahun dalam pasaran US. Kuojer Enterprise membekalkan Bubble Tea Raw Material. Ianya jugak diiktiraf oleh HACCP & ISO22000. Hari tu, aku berpeluang merasai bubble tea ni, rasa & tekstur dia lain taw. Yang ni lebih sedap!.

Bubble Tea Machine Oleh Yun Soon Lin Food Machine


Bubble Tea Machine Oleh Yun Soon Lin Food Machine

Yun Soon Lin Food Machine merupakan pengeluar mesin pembuatan bubble tea. Sekarang ni kan  tengah viral cara buat bubble tea. Tapi yang tu buat secara manual lah kan. Kalau nak makan sendiri tu ok lah hangpa, tapi kalau kita berhasrat nak berniaga, wajib lah hangpa ada satu alat ni iaitu SMART BUBBLE TEA COOKER. Lebih mudah kerja hangpa!.

Produk Kecantikan Halal Dari Taiwan

Dekat Taiwan Expo ni bukan setakat produk makanan ja ada hangpa, produk kecantikan pun banyak taw & yang penting berstatus Halal. Memang banyak produk kecantikan yang menarik dari Taiwan ni. Nanti aku share dengan hangpa produk kecantikan yang aku dapat dalam goodies beg aku hari tu ya.

Ada banyak lagi booth dekat sini hangpa. Selain makanan halal yang diperkenalkan di Taiwan Expo ni, ada 6 lagi produk utama yang diperkenalkan di  sini iaitu:

1. Smart City & Industry 4.0
2. Green Tech
3. Healthcare
4. Halal Taiwan
5. Taiwan Lifestyle
6. Tour Taiwan

So far, best lah Taiwan Expo ni. Macam-macam yang aku dapat belajar & taw pasal Taiwan dekat sini. So, untuk maklumat lanjut, hangpa boleh layari:

Website : http://mys.taiwanexpoasean.com

Facebook : http://www.facebook.com/TaiwanExpo

Instagram : http://instagran.com/taiwanexpo_malaysia/

10 comments

  1. Baru tahu juga, bubble tea tu dari Taiwan. Hehe.

    Bestnya Zahra pergi expo. Dapat tahu sesuatu yang baru. Macam lifestyle Taiwan tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan sis. Sedap jgk bubble tea taiwan ni. A,ah betul dapat taw benda baru bila p expo taiwan ni.

      Delete
  2. Best jugak ya ekspo Taiwan nie kan Acik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. A,ah best angah. Baru taw banyak produk HALAL dari taiwan ada.

      Delete
  3. Wah bestnya aina pergi ke sana. Kinah tak dapat nak join sebab jauh hihi. Menarik pulak tengok coconut paste tu. Boleh nanti cari kt Mydin kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi, tu lah. Ha, yg tu mmg nampak menarik kina. Nanti try cari.

      Delete
  4. banyaknya barangan halal depa, baru tahu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan kak. Aina pun baru taw dari expo ni.

      Delete
  5. Menarik produk2 taiwan ni. Paling femes mestilah bubble tea dia kan. Yang penting halal.

    ReplyDelete